lauantai 28. huhtikuuta 2012

Lavender


Äitikin taisi kuulla/lukea mun ajatukset turkoosista. Ihana ruukku kotiutui äidin hoivista eilen tuliaisina, kiitos äiti:) Äidit ne osaa lukea lastensa ajatukset ♥

Laventelikin kotiutui tuliaisina äidiltä. Kokemuksia laventelin hoidosta minulla ei ole, epäonnistuneista kasvatusyrityksistä kyllä! En ole minään vuotena saanut laventelia kasvamaan kukkaan saakka siemenestä, kai se on sitten niin hankalaa? Entäs hoito? Googlestahan noita ohjeita löytyy mutta onko teillä kokemuksia laventelista? Jotain vippaskonsteja? ;)

Tuoksu siinä on ainakin hurmaava...

Nyt kaupoille orvokkeja ostamaan ja siskoa puolisonsa kera yökylään odottamaan! :)

Oikein ihanaa vappuviikonloppua kaikille♥ 
mitä teillä on vappusuunnitelmissa? :)

13 kommenttia:

  1. minusta ei ole kukanhoito-ohjeita antamaan - pakkaa kaikki kuolla kupsahtaa mun käsissä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no niin pelkään itsekin että tämä kokee karmivan kohtalon :D

      Poista
  2. Ei minultakaan neuvoja irtoa, kun ei ole sellaista koskaan ollut. Se on kyllä niin kaunis ja varmasti tuoksukin on mahtava...pitänee itsekin tuollainen kotiuttaa :)

    Kivaa viikonlopun jatkoa teille ja 3-vuotiaalle myöhästyneet onnittelut <3

    VastaaPoista
  3. Laventeli kuivuu aika nopeasti sisätiloissa joten se kannattaa mahdollisimman pian viedä ulos. Ruukkusi on sille myös liian pieni, kannattaa vaihtaa isoon ruukkuun, laventeli laajenee nopeasti ja jos ei sillä ole tilaa niin menee huonoksi. Minulla on pihassa 2mx0.5m alue täynnä laventelia ja ne ovat kaikki saaneet alkunsa kolmesta pienestä puskasta:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, tarkeneeko se yötkin siellä? ja saako olla suorassa auringossa?
      Kiitos neuvosta :) täytyykin vaihtaa hetimiten isompaan ruukkuun! :)

      Poista
  4. Heippa! Mä olen sellainen "itse kantapään kautta opiskellu"..mutta sellaisia kokemuksia vähän yleisestikkin mulla on yrttien hoidoista, että ne pitää mieluummin vähäravinteisesta, kuin että niitä lannoitetaan usein.Vettä kyllä juovat mielellänsä.Mut niin kuin sanoin, nää on vaan mun kokemuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös ne omakohtaiset kokemukset olekin juuri niitä parhaimpia kuin kirjasta luetut :))

      Poista
  5. Todella kaunis ruukku, kyllä äidit tietää :)) Laventelin hoito-ohjeita en osaa antaa, mutta ihanaa viikonloppua toivottelen!

    VastaaPoista
  6. Laventeli minullakin joka kesä terassin pöyvällä...Tuopi provensen meille :)

    VastaaPoista
  7. Laventelit on ihania:)Onko tuo sinun laventeli tupsulaventeli? ne on hieman tavallista herkempiä, lähinnä talvehtimisen suhteen. Olen itse kasvattunut omat siemenistä ja itivät hyvin, kun en noudattanut pussin ohjetta laittaa kuukaudeksi jääkaappiin. Suoraan ikkunalaudalle ja hyvin kasvoivat. Laventeli tykkää suht kuivasta ja hiekkaisesta mullasta ja tosiaan leviää paljon, jos tila antaa myöden.

    Meidän vappusuunnitelmat sisältää lähinnä mökillä hengailua ja kalastusta:)

    Mukavaa sunnuntaita!!

    VastaaPoista
  8. LAVENTELI on maailman helpoin kasvi.Ei sille tarvitse tehdä mitään, ei edes kastella.Minä,joka olen surkeista surkein puutarhuri saan ne pysymään hengissä.Vähän selitystä:ostan laventelit taimena (siemenista ei minulla kyllä onnistuisi) ja pieninä ja tuikkaan maahan (huom!asun Ranskassa).Ne pitävät suorasta aurinkosta ja kastelen,kun muistan eli en juuri koskaan ja ne antavat valtavan kukkasadon.Kuivaan kukat ja laittelen sitten ne kauniisiin pusseihin ja kaappeihin.Syksyllä laventelia tarvitsee leikata kevyesty,että se pysyy kauniin muotoisena.Suomessa se ilmeisesti jäätyy,jos ei ole sisällä.
    Saamasi laventeli ei ole se tavallinen laventeli,Aleksandra puhui tupsulaventelista ja tämä laventeli on vähän oikukkaampi,minulta se kuoli.Laita omasi isompaan purkkiin ja parvekkeelle (kun ei ole enää hallanvaaraa) ja aurinkoon ja kastele vähän tai ikkunalaudalle.
    Näihin minun laiskan ihmisen kukkiini kuuluu myös rosmariini ja salvia.Aromaattikasveja kaikki ja niin helppohoitoisia.

    VastaaPoista
  9. Laventelisiemenpussin kyljestä luin joskus, että "kukkii toisena vuonnaan" eli pitäisi saada talvehtimaan, että voisi siemenestä saada kasvamaan. Tämä tosin oli sininen tähkälaventeli, valkoisen kyljessä ei tuota lukenut ja ostinkin sitä mutta en ole vielä kokeillut...

    Tuon sinun laventelisi nimi on mielestäni perhoslaventeli, mutta rakkaalla lapsella jne joten tuo tupsulaventelikin voi olla ihan yhtä lailla sen nimi? Googlettamalla sain vastaukseksi, että se ei talvehtisi Suomessa.

    Minä rakastan laventelia ja ennenkaikkea tähkälaventelia, mutta mitään niistä en ole minään vuonna saanut talvehtimaan :( Vaikka olen eteläisessä Suomessa. Toisaalta minulla on ne yleensä ruukuissa (isossa) tai maan pinnasta kohollaan olevassa betonirenkaassa, joten ne eivät ehkä ole ihanteellisimmat talvehdityspaikat. Edes avomaalla eivät kuitenkaan pelastuneet. Hitsin talvi.

    VastaaPoista